Subscribe:

Ads 468x60px

الثلاثاء، 31 مايو 2011

حاورينى يا طيطه على مسرح الجلاء



حاورينى يا طيطه .. دى لعبه بس ملعبتهاش قبل كده , واضح إنها لعبة شد وجذب ومكر وخداع من حاورينى , أما طيطه فده تقريبا أسم شخص أو مكان ومذكر الطيطه طيط .

وده نفس إللى فهمته من بيانات المجلس العسكرى الـ 60 والـ 61 من أجل دعوة ائتلافات شباب الثوره على حد كلامه للحوار وعرض المطالب وتحقيق التوافق الوطنى حسب كلام البيان شوفه هنا

دعوة المجلس العسكرى دعوه مشبوهه هدفها إيصال عدة رسائل للشعب
أولها أن شباب الثوره مختلفين فيما بينهم ومتناحرين ولا يجمعهم شئ وهو جاى بسلامته يحقق التوافق الوطنى والأجماع ده .

الرساله التانيه إللى بيحاول المجلس يوصلها للشعب هى إنه بيقعد مع الشباب وبيتحاور معاهم وبيسمع كلامهم وطالما فتحنا باب الحوار يبقى نقفل باب الميدان والتظاهر .
وده نفس إللى كان بيحاول يعمله الحزب المحلول جددوا طرقيتكم الله يكسفكم .

أعتراضى الأساسى على موضوع الدعوة للحوار والتحاور وعرض المطالب فى حفلة المجلس العسكرى تتلخص فى أنه الثوره لا تعرض مطالبها وأوامرها إلا فى ميادينها فعنوان الثوره ميدانها وليس مسرح أو حفلة أو جلسة حوار ده غير أن مطالب الثوره لا تحتاج لتوافق وطنى فالتوافق الوطنى عليها شرعيته مستمده من شرعية الميدان , عندك المطالب التوافقيه للثوره وللميدان إللى لم يتحقق منها أى شئ حتى الأن روح حققها وبعدين تعالى نتكلم ونقعد ونتناقش فى إدارة البلاد والخروج من الفتره الأنتقاليه وتريحنا من طلتك البهيه فى العمليه السياسيه .

محاولات جذب الشباب للحوار حول المطالب مرفوض مرفوض مرفوض 3 مرفوض مرفوض من هنا للميدان
لأنه محاولة لإبعاد الشباب عن الميدان وإلتفاف على المطالب إللى هى لا تقبل التناقش والحوار .

حد ممكن يقول إنهم عايزيين يسمعوا الشباب ومطالبهم !!
يا سيدى الفاضل صوت الشباب فى الميدان مسموع ده لو حتى عيل صغير عدى من جمب الميدان فى يوم جمعة حيعرف إيه هى المطالب التوافقيه وإيه هى أوامر الثوره المصريه إللى لسه متحققتش .

حد تانى ممكن يقول إنى سودوى قوى وظالم العسكر ودعوتهم !!
يا سيدى المجلس العسكرى مش بيلعب عليك أنت ولا على الشباب المجلس المهم عنده هو رسايله للشعب علشان يضمن سكوتهم وإنه يظهر شباب الثوره قدامهم مختلفين وإنه عمل إللى عليه ودعاهم للحوار والتوحد .


رسالة أخيره :-
عايزين تحققوا مطالب الثوار أسمعوها فى الميدان , الثوره ولدت وستعيش وتستمر فى الميدان ولن تذهب لمسارح وحفلات لتشارك فى مسرحيه جديده من الضحك على الثوره وأهدافها . والله الموفق